kerékpárforgalom-számláló berendezés és rendszer
„Mérföldkő” Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft.
A kerékpárforgalom egyre erőteljesebb térnyerésével elengedhetetlenné vált annak mérése, hogy egy adott kerékpárúton vagy esetleg csak egy szakaszán, adott településen vagy turisztikai körzetben mekkora kerékpáros forgalommal kell számolni. Fontos mérni, hogy ez a forgalom milyen időtávban bonyolódik le, melynek adatait nagyon sok szempontból és számos területen alkalmazni lehet.
Az anyaghasználat fejlődésével a kerékpárok egyre kevesebb fémet tartalmaznak, így a forgalomszámlására gyakran alkalmazott technológiák közül pl. a burkolatba épített induktív hurokdetektorok egyre kevésbé hoznak megbízható eredményeket, mivel azok a fémeket érzékelik.
A „Mérföldkő” Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft. kerékpárforgalom-számláló berendezése hazai fejlesztésű, emellett az ismert és szélesebb körben alkalmazott forgalomszámlálási rendszerekkel szemben (induktív hurokdetektor, pneumatikus cső, piezoelektromos érzékelő) nem igényli az útburkolat megbontását, tehát roncsolásmentesen és költséghatékonyan telepíthető.
A berendezés ultrahang-technológiát alkalmazva számlálja a mérési keresztmetszeten áthaladó forgalmat. Az útburkolat egyik oldalán elhelyezett ultrahang-jeladó által kibocsátott jel az előtte áthaladó „tárgyakról” vagy személyekről, illetve az út szemközti oldalán található visszaverő felületről a jeladó alatt lévő vevőegységbe jut vissza. A detektált jelek tulajdonságai alapján a mérőműszer elvégzi a mérés kiértékelését és tárolja a forgalmi adatokat.
Az útburkolat egyik oldalán két, egymástól 4 méterre lévő jeladó/vevő kerül elhelyezésre. Működése környezetkímélő, nem bocsát ki káros anyagot, jelet. A jeladókkal szemben, az útburkolat másik oldalán egy-egy jelvisszaverő felület helyezkedik el.
A két mérési keresztmetszetnek köszönhetően meghatározható a haladás iránya.
A mérőműszer, az adatátviteli modem, valamint az energiaellátást biztosító napelem és akkumulátor a jeladók mellett találhatók. Mivel minden elektronika a kerékpárút ugyanazon oldalára kerül elhelyezésre, a mérőhely a burkolat megbontása nélkül, roncsolásmentesen és költséghatékonyan telepíthető.
A berendezés hálózati tápellátással is kiépíthető.
A rendszer képes autonóm, külső tápellátás nélkül is üzemelni. A mérőhelyek ekkor csak a jeladókat valamint a mérőműszert tartalmazzák. Autonóm üzemmódban legalább két hétig képes mérni, regisztrálni az adatokat, valamint védett memóriában tárolni.
A detektált ultrahang jelek alapján a mérőműszer rögzíti a mérés időpontját, megszámlálja és osztályozza a mérési keresztmetszeten áthaladó forgalmat, azaz megkülönbözteti a kerékpárosokat, gyalogosokat, illetve az egyéb járműveket/forgalmat, továbbá érzékeli és rögzíti a haladás irányát. A mérési adatokat online adatátvitellel továbbítja a Mérföldkő Kft. adatközpontjába feldolgozásra, tárolásra.
A műszer az adatokat bináris formában biztonságos, utólagosan módosíthatatlan formában tárolja.
A telepített mérőhelyek pozíciója, illetve az adatközpontban tárolt adatok a VeloClass webfelületen keresztül bárki számára elérhetőek.
A rendszer adminisztrációja szintén a webfelületen keresztül valósul meg.
Regisztráció nélküli látogatóként megtekinthetőek az egyes mérőhelyek forgalmi adatai, valamint azok statisztikái. Emellett tájékoztatásként megjelenítésre kerülnek az adott mérőhelyre vonatkozó aktuális időjárási adatok, illetve előrejelzések.
Regisztrált felhasználóként nemcsak megtekinthetők, de – jogosultság alapján – Excel fájlként le is tölthetők a mérőhelyek által szolgáltatott forgalmi adatok, kiválasztott időintervallumra.
Mérőhely telepítését igénylő partner automatikusan felhasználói jogot szerez, így a saját forgalmi adatait bármikor, bárhonnan elérheti.
A VeloClass kerékpárforgalom-számláló berendezés minden eleme a környezettudatosság, a közlekedésbiztonság és a felhasználók szempontjainak figyelembe vételével készült.
Az ulrahang-technológián alapuló berendezés nem bocsát ki káros anyagot, jelet.
Napelemes vagy hálózati tápellátással (illetve külső tápellátás nélkül, ún. autonóm üzemmódban) is üzemeltethető.
A berendezés elemeit beton alaptestekre telepítjük, melyekben előre elhelyezésre kerülnek a berendezést rögzítő tőcsavarok.
A külső burkolat nagy stabilitást biztosító szénacélból és UV álló, valamint nagy szilárdságú, de megfelelően rugalmas, rongálásbiztos polimerekből épül fel.
Az ultrahang-jeladót acélháló védi a külső hatásoktól.
A berendezés elemei moduláris felépítésűek: a helyi adottságok, illetve a kiépítés követelményeinek függvényében a rendszerelemek konfigurációja szinte korlátlanul variálható.
A berendezés a közlekedésbiztonság elveinek figyelembevételével készült. Minden elem lekerekített idomokból és lehetőség szerint rugalmasságot biztosító anyagokból áll.
Az elemek méretüknél és színezésüknél fogva jól láthatók.
Telepítéskor figyelembe vesszük a kerékpárforgalmi létesítmények tervezési előírásaiban rögzített oldalakadály-távolságokat.
További információkért keressen minket:
Magyar Közút Nonprofit Zrt. (Központ) | |
---|---|
Cím: | 1024 Budapest, Fényes Elek utca 7-13. Postafiók: 1535 Budapest, Pf. 749. |
Telefonszám: | +3618199000 |
Fax: | +3618199540 |
Email: | kozut@kozut.hu, info@kozut.hu |